آشنایی با تاریخچه موسیقی مازندران
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۴۹۴۴
موسیقی مازندرانی یکی از اصیل ترین موسیقی های ایرانی است، که با تاریخ پیوند می خورد و در حقیقت پایه های فرهنگی این رشته را در کشور ایران شکل می دهد. از گذشته تا به امروز مردم شهرهای مختلف با گویش خاص و شیرین خود، موضوع های مختلفی را به صورت آهنگین و اشعار محلی زنده می کردند. در حقیقت شروع آن استفاده از موسیقی هنگام کار کردن بود به اصطلاح به این نوع آهنگ خوانی، فولکلور گفته می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همان طور که گفته شد، موسیقی مازندرانی تنها در این بخش خلاصه نمیشود و استان های مختلف دیگر شمالی را هم در بر می گیرد. در نتیجه منظور ما به طور کلی زمانی که می گوییم موسیقی مازندرانی، شامل همه بخش های مختلف می شود. اگرچه این بخش ها گویش های متفاوتی دارند؛ اما نوع موسیقی آن ها شبیه به هم است و تقریباً از یک نوع چهارچوب پیروی می کنند. موسیقی مازندرانی به دو بخش آوازی و سازی تقسیم می شود. موسیقی سازی یا بدون کلام شامل ادوات این نوع می شود و در مقابل موسیقی کلامی، نوع آوازی علاوه بر آلات موسیقی، شامل شعرها و ترانه هایی با گویش محلی خواهد شد. در ادامه بیشتر درباره این دو نوع از موسیقی صحبت می کنیم.
موسیقی آوازیموسیقی آوازی یا کلامی در مازندران و شهرهای دیگر شمالی شامل اشعاری میشود که به محلی سروده شده اند. این اشعار میتوانند جدید باشند و توسط ترانه سرایان دهه اخیر گفته شوند و همچنین میتوانند شامل اشعار کهن و گذشته باشند که سینه به سینه به نسلهای حال حاضر منتقل شده اند. موسیقی های آوازی به طور کلی به چند دسته تقسیم می شوند.
موسیقی تغزلیاین نوع موسیقی شامل آوازهای مازندرانی است که در قالب تغزل و با موضوع عشق می باشند. این عشق می تواند علاقه به انسان و یا طبیعت و حتی دام و زمین باشد. همچنین شامل مقام های امیری، نجما و طالبا و همچنین کتولی در شرق و غرب آن می شود.
موسیقی حماسیاین نوع از موسیقی مازندرانی به مناطق سوت یا سورت که در دوران قاجار پایه ریزی شده اند بر می گردد. اشعار و آهنگ های آنان حالتی حماسی دارد و با چنین مضامینی نیز در ارتباط است.
موسیقی آیینیاین موسیقی از دسته انواع است که ریشه در گذشته دارد و از آداب و رسوم مختلف و قدیمی حکایت می کند. در اصل موسیقی آیینی در آهنگ های مازندرانی شامل مواردی مانند موری، چاوش خوانی، تعزیه و نوروز خوانی می شود. برخی لالایی ها و موسیقی های آوازی نیز جزء موسیقی آیینی محسوب می شوند.
موسیقی سازیموسیقی سازی همان طور که پیش از این گفته شد، نوع دیگر موسیقی های مازندرانی می باشد که قدیمی ترین قطعات این نوع هستند. معمولاً در زندگی دامداران از آن استفاده می شده است و شامل سازهایی مانند تریکه سری، کمر سری، چپون حال، میش حال، دشتی حال و دیگر انواع می شوند.
موسیقی مازندرانی دقیقا شامل چه محدوده هایی می شود؟
همانطور که گفته شد، محدوده شامل این موسیقی بسیار گسترده است و تنها منحصر به مازندران نمی شود. علاوه بر این استان، بخشهای دیگری مانند سمنان و گلستان نیز در این سبک دخیل هستند و مخاطبین آن در شهرهای مختلف به ویژه در البرز و تهران بسیار زیاد می باشند. جغرافیای آن شامل مناطق بسیار زیادی می شود. حتی در بسیاری از لایه های این نوع موسیقی تاثیر سبک های ترکمنی و خراسانی که در بخش های شرقی مازندران هستند را مشاهده می کنیم. در حقیقت مهاجرینی که در مناطق مازندران ساکن شدند، بر روی نوع موسیقی حال حاضر که ما است امروزه در این سبک داریم تاثیر گذاشتند. به طور کلی میتوان موسیقی مازندرانی را به چهار بخش مرکزی، شرقی، غربی و گوداری تقسیم کرد.
موسیقی مرکزی شامل تمامی نقاط کوهستانی و جلگه ای می شود که از هزار جریب تا بخشهای شرقی چالوس مد نظر این مناطق قرار می گیرند. همچنین در آن از قطعات سازی و چوپانی استفاده می شود. موسیقی غرب مازندران نیز از اطراف چالوس تا نشتارود موسیقی کجوری را در بر می گیرد. بخش های شرقی معمولاً در جلگه های شرقی استان هستند و در بخش های کردکوی گلستان تا میاندرود ساری را شامل می شوند. موسیقی گوداری نیز در اطراف شهر قنبرآباد شکل می گیرد.
جالب است بدانید که بسیاری از مقام های موسیقی هستند که در این سبک اجرا می شوند. رایجترین مقامات موسیقی مازندرانی که به صورت محلی مورد استفاده قرار می گیرند، شامل مقام خوانی، نوروز خوانی، تعزیه، کتولی و چاوش خوانی هستند. همچنین سازهایی مانند للوا، دوتار، کمانچه، نقاره و سرنا در این موسیقی ها بسیار استفاده می شوند. یکی از نکاتی که به صورت یک مکمل توانسته است موسیقی مازندرانی را تا حد زیادی مشهور کند، رقص های بسیار ماندنی و خاص رایج در شمال ایران می باشند. این رقص ها انواع بسیار مختلفی دارند که هر یک شامل حرکات و جذابیت های مختص به خود است. از بین آن ها می توان به رقص تک دست، چکه سما، خرمن، دهل، لوچو و چو سما و انواع دیگر، اشاره کرد.
مردم مازندران به چه زبانی صحبت می کنند؟
شاید برایتان جالب باشد که بدانید در موسیقی مازندرانی از چه گویشی استفاده می شود؟ معمولا مردم بخش های مازندران به زبان تبری حرف می زنند و در شهرهای مختلف این گویش بسیار رواج دارد. به طور مثال در بخش های شهر گلوگاه، بسیاری از مردمان به صورت غالب مازندرانی حرف می زنند، اما در بخش هایی که مهاجرین مربوط می شود، زبان های ترکی و فارسی نیز به همراه این گویش مازندرانی ترکیب شده اند همچنین در بخش های تنکابن و رامسر معمولاً زبان های مازندرانی و گیلکی به طور ادغام شده رایج هستند. به طوری که برخی در بخش های خاصی ممکن است تفاوت اندکی داشته باشند.
موسیقی مازندرانی یکی از اصلیترین و مهم ترین انواع موسیقی ایرانی است که هویت بسیار مهم و گستردهای دارد. شناخت آن میتواند به شناخت تاریخ و تمدن این بخش ها کمک کند و تاثیر بسیار زیادی رو مخاطبین بگذارد. متاسفانه بسیاری از بخشهای آن در گذر تاریخ از بین رفته اند و یا اثر کمتری از آن ها باقی مانده است. اما با احیای این فرهنگ و هنر قدیمی، طرفداران بسیار زیادی به سمت آن جذب شدند. همچنین فعالیت مفید خوانندگان این سبک در دهه های اخیر، در این امر تأثیر فراوانی داشته است. گویش های شیرین شمالی به همراه ساز های جذاب و رقص های اصیل، یکی از نشانه های فرهنگی و هویتی ایران محسوب می شوند که می توانند بیانگر رنج و زحمات مردم در زندگی و حتی کار روی شالی ها باشند. بسیاری از این موسیقی ها و حتی رقص هایی که طراحی شده اند، شامل مراحل برداشت برنج می شوند و چنین مطالبی می تواند یک نگاه هنری و جامعه شناسانه از تمامی این مفاهیم به ما بدهد. در ادامه به برخی از مشهورترین خوانندگان سبک موسیقی مازندرانی اشاره می کنیم.
نظام شکارچیان و عشقعلی شکارچیاین دو فرد در دوتار استاد بودند و توانستند تاثیر زیادی روی اعتبار و رواج موسیقی و سبک مازندرانی شوند.
غدیر کتولی
این فرد نیز در زدن کمانچه مهارت خاصی داشته است و توانسته در این زمینه موسیقی مازندرانی را بسیار بالا ببرد. همچنین شاگران زیادی را به صورت حرفه ای وارد این صنعت کرده است که بعد ها به بزرگان موسیقی مازندرانی تبدیل شده اند. از بین آن ها می توان به احمد محسن پور اشاره کرد.
جمع بندی
سایت گلسار موزیک، یکی از معتبرترین و حرفه ای ترین سایت هایی است که بسیاری از آرشیو های موسیقی را می توانید در آن مشاهده کنید. امکان دانلود موسیقی مازندرانی و شمالی در سبک های متفاوت با صدای خوانندگان اصیل در این سایت وجود دارد. اگر می خواهید فایل های با کیفیت بالا و عصر را دانلود کنید، می توانید به این سایت مراجعه نمایید.
انتهای رپرتاژ آگهی/
منبع: تابناک
کلیدواژه: محمد کاظمی حسین طائب موسیقی مازندرانی موسیقی رپرتاژ آگهی محمد کاظمی حسین طائب موسیقی مازندرانی موسیقی مازندران بسیار زیادی نوع موسیقی طور کلی موسیقی ها شده اند آهنگ ها رقص ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاریخچه دیدارهای الکلاسیکوی ایران / اردیبهشت طلاییرنگ است
تیمهای فوتبال پرسپولیس و سپاهان امروز در چارچوب بیستوپنجمین هفته لیگبرتر برای هشتادومین مرتبه در برابر یکدیگر قرار میگیرند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیمهای فوتبال پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در چارچوب هفته بیستوپنجم رقابتهای لیگ برتر فوتبال باشگاههای ایران از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر میروند و الکلاسیکوی فوتبال ایران را در حضور تماشاگران برگزار خواهند کرد.
تیم فوتبال پرسپولیس با ۵۲ امتیاز در رده دوم جدول است و تحت هر شرایطی در این هفته از این رده پائینتر نخواهد رفت. صعود پرسپولیس به رده نخست مستلزم امتیاز از دست دادن استقلال است. پرسپولیس که یک امتیاز از استقلال کمتر دارد، تحت شرایط خاص با نتیجه تساوی هم امکان صدرنشینی دارد. سپاهان که تا مقطعی از نیمفصل اول، شانس نخست قهرمانی به شمار میرفت، با ۴۵ امتیاز سوم است و با هر نتیجهای در این هفته جایگاه این تیم تغییر نخواهد کرد.
پرسپولیس با بیشترین شکست مقابل سپاهانپرسپولیس با ۱۶ شکست برابر سپاهان در لیگ برتر، برابر هیچ تیمی بیشتر از این بازنده نبوده است. سپاهان در دو تقابل اخیر در برابر پرسپولیس به پیروزی رسیده و پرسپولیس در سه بازی اخیر خود در برابر سپاهان در لیگ موفق به گلزنی نشده است. پرسپولیس در هفت تقابل قبلی با سپاهان در لیگ تنها در یک بازی برنده شده است.
از آخرین پیروزی پرسپولیس برابر سپاهان در ورزشگاه آزادی ۶ فصل میگذرد. پرسپولیس تنها تیمی است که ژوزه مورایس در لیگ برتر بیش از دو بار با آن دیدار داشته و شکستی تجربه نکرده است. نکته جالبتر اینکه سپاهان با ژوزه مورایس تاکنون از پرسپولیس گل نخورده است.
آمار ضعیف قرمزها مقابل طلاییپوشان در خانهآخرین بازی خانگی که پرسپولیس گل نزد، به بازی برگشت فصل پیش با سپاهان باز میگردد. پیام نیازمند سنگربان سپاهان آمار خیرهکنندهای برابر پرسپولیس دارد و در ۹ تقابل با این تیم در لیگ، هفت مرتبه موفق به بسته نگه داشتن دروازهاش شده است و برابر هیچ تیمی بیش از پرسپولیس کلینشیت نداشته است.
بیژن حیدری برای ششمینبار تقابل دو تیم در لیگ برتر را سوت خواهد زد و با عبور از علیرضا فغانی رکورددار بیشترین قضاوت در این بازی شد. حیدری یکبار هم جدال دو تیم را در جام حذفی داوری کرده که حاصل شش قضاوت این داور، دو پیروزی برای پرسپولیس، یک برد برای سپاهان و سه تساوی بوده است.
الکلاسیکوی شماره ۸۲ با شرایط متفاوتپرسپولیس و سپاهان در هفته بیستوپنجم لیگ برتر برگزارکننده هشتادودومین تقابل رودرروی یکدیگر هستند. در هشتادویک بازی قبلی که پرسپولیس و سپاهان روبهروی هم قرار گرفته اند، ۲۷ پیروزی برای پرسپولیس و ۲۱ برد برای سپاهان به ثبت رسیده و ۳۳ دیدار دو تیم با تساوی خاتمه یافته است.
باتوجه به شرایط جدول، این دو تیم با حساسیت بالایی برابر هم به میدان میروند، دیداری که میتواند در سرنوشت قهرمانی این فصل از لیگ برتر هم تاثیر مستقیمی داشته باشد. پرسپولیس و سپاهان در حالی مقابل هم قرار میگیرند که سرخپوشان در پنج دیدار خانگی قبلی خود مقابل طلاییپوشان موفق به پیروزی نشده است.
در واقع آخرین باری که پرسپولیس موفق به کسب سه امتیاز خانگی مقابل سپاهان شده، دیدار برگشت دو تیم در لیگ هفدهم بود که شاگردان برانکو ایوانکوویچ مقابل سپاهانی قرار گرفتند که حالوروز خوشی نداشت و با منصور ابراهیمزاده در رتبه سیزدهم قرار داشت.
دهمین جدال پرسپولیس - سپاهان در اردیبهشترویارویی هفته بیستوپنجم پرسپولیس و سپاهان، دهمین مصاف این دو تیم در اردیبهشت است. در ۹ مرتبه قبلی، سپاهان سه بار برنده شده و پرسپولیس تنها یک برد دارد که آنهم مربوط به پیروزی رویایی هفته پایانی لیگ هفتم است. همچنین پنج تقابل دو تیم در دومین ماه سال، مساوی شده که چهار مرتبهاش در پنج رویارویی اخیر بوده است.
در بازی برگشت فصل دوم لیگبرتر بازی پرسپولیس و سپاهان مساوی شد. در آن فصل قهرمانی سپاهان قطعی بود که آنها در هفته بیستوسوم برابر پرسپولیس در ورزشگاه تختی قرار گرفتند. میهمان با گل دقیقه ۶۲ فرشباف جلو افتاد اما علی انصاریان دقیقه ۸۲ بازی را به تساوی کشاند.
بازی برگشت فصل چهارم لیگبرتر بهسود سپاهان تمام شد. این برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر بود که سرمربی هر دو تیم که راینر سوبل و استانکو بودند ایرانی نبودند. پرسپولیس در خانه با گل جواد کاظمیان در دقیقه ۱۷ پیش افتاد. بازی با همین نتیجه تا ۱۵ دقیقه پایانی ادامه داشت که سپاهان با بریس رسول خطیبی در دقایق ۷۶ و ۲+۹۰ کامبک زد.
در بازی برگشت فصل پنجم لیگبرتر بازهم سپاهان برنده شد. بازی آخر فصل هر دو تیم که پایان دوران آری هان در پرسپولیس و ادسون تاوارس در سپاهان هم محسوب میشد. سپاهان در نقشجهان تیم برتر زمین بود و با گلهای رسول خطیبی و جابا موجیری برنده شد. آنها در دقیقه آخر، یک پنالتی را هم با ضربه چیپ خطیبی از دست دادند که محمدی، مهارش کرد.
دیدار برگشت فصل هفتم لیگبرتر را پرسپولیس بهسود خود به پایان رساند. آن دیدار فینال لیگ هفتم به میزبانی پرسپولیس در آزادی بود که سپاهان با مساوی، قهرمان میشد اما پرسپولیس به برد نیاز داشت. گل دقیقه ۱۶ محسن خلیلی با گل دقیقه ۲۹ احسان حاجصفی جواب داده شد و همهچیز آماده برگزاری جشن قهرمانی میهمان بود که دقیقه ۷+۹۰ و ضربه سر سپهر حیدری، سرنوشت را ۱۸۰ درجه تغییر داد و تاج را بر سر پرسپولیسِ قطبی گذاشت.
دیگر بازی دو تیم در اردیبهشتماه به بازی برگشت در فصل نهم لیگبرتر میگردد که نتیجه مساوی شد. سپاهانِ قلعهنویی تقریباً قهرمان شده و بعید بود تیمی رقیب آنها شود. آنها برای از بین بردن احتمالات روی کاغذ، در برابر پرسپولیس در تهران قرار گرفتند و با گرفتن یک امتیاز، کار را تمام کردند. هادی نوروزی دقیقه ۴۷ برای میزبان گل زد اما در ادامه گل مهدی کریمیان در دقیقه ۷۷ بازی را مساوی و سپاهان را قهرمان کرد.
در بازی برگشت فصل دهم لیگبرتر هم دیدار این دو تیم برنده نداشت و یکی از آن رویاروییهای کسلکننده تاریخ دو تیم بود که در بیستوپنجم اردیبهشتماه سال ۱۳۹۰ برگزار شد که سپاهان در اصفهان از پرسپولیس میزبانی کرد و بازی بدونگل خاتمه یافت. قهرمانی سپاهان قبل از این بازی قطعی شده بود و دو تیم یک هفته مانده به پایان، حال و حوصله فوتبال هم نداشتند.
در جدال برگشت فصل هجدهم لیگبرتر هم امتیازات تقسیم شد. آخرین حضور برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس برابر سپاهان در لیگ برتر بود و ۸۰ هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی آمدند و بدون دیدن گل به خانههایشان برگشتند.
جالبتر اینکه بازی برگشت دو تیم در فصل بیستم لیگبرتر هم مساوی تمام شد. پرسپولیس پیش از دربی به اصفهان رفت و در برابر سپاهان قرار گرفت. تیم یحیی گلمحمدی با گل دقیقه ۵۵ عیسی آلکثیر پیش افتاد اما درنهایت بازی با گل دقیقه ۸۷ محمد محبی، مساوی شد تا دومین رویارویی گلمحمدی و نویدکیا هم بدون برنده باشد.
در بازی برگشت فصل بیستویکم لیگبرتر سریال مساویها در اردیبهشتماه به پایان رسید. آخرین پرده از سریال چهار قسمتی رویارویی گلمحمدی و نویدکیا که برندهاش، استقلال بود چرا که با نتیجهای که ثبت شد، قهرمانی تیم فرهاد مجیدی قطعی شد. این دیدار به دلایل انضباطی به سیرجان منتقل شده بود و سپاهان با گلهای محمد نژادمهدی و سجاد شهباززاده از حریف پیش افتاد و گل دقیقه ۸۲ علی نعمتی فقط فاصله را کم کرد تا سپاهان برنده شود.
الکلاسیکو خارج از شرایط جدولیدیدار پرسپولیس و سپاهان هیچ ربطی به جدول و شرایط دو تیم در لحظه ندارد. مهم نیست چه کسی روی نیمکت دو تیم باشد و کدام بازیکنان لباس دو تیم را به تن کنند، بازی در کدام شهر باشد و زیر عنوان کدام تورنمنت، این بازی گل سرسبد بازیها در هر هفته و هر شرایطی است. اما این بار در آستانه دیداری هستیم که انگیزه در آن موج میزند.
انگیزه برای هر دو تیم و سوای خواست هواداران میلیونی هر دو باشگاه که حاضرند هر فصل دست خالی بمانند، اما این یک مسابقه را ببرند. در بسیاری از مواقع تاریخی یکی از این دو تیم در شرایط حساسی بوده، اما فوتبال ایران کمتر سراغ دارد که دیداری پیش بیاید که هر دو تیم انگیزه یکسان برای پیروزی داشته باشند.
کد خبر 749628